Jaa:



Jätä yhteystietosi, niin kuulet lisää.
 

Sähköpostiosoitteesi:
 
LÄHETÄ EI KIITOS

 

02.09.2019

Tekojen torilta: Seinäjoki maailmakaikkeuden kartalle rohkealla markkinointiviestinnällä

Tunnusomaisesta eteläpohjalaisesta lakeudesta se lähti. Nimittäin ajatus siitä, että avaralla tilalla lähdetään kehittämään kuntamainetta. Syksyllä 2018 Seinäjoen kaupunki päätti julistautua vaatimattomasti avaruuden pääkaupungiksi, koska kaupungissa on tilaa - heidän omien sanojensa mukaan - kaikelle hyvälle.

”Halusimme saada Seinäjoen ihmisten mieliin ja kartalle. Halusimme erottautua rohkealla tekemisellä”, kertoo Seinäjoen kaupungin markkinointipäällikkö Anu Männikkö kaupungin markkinointiuudistuksesta.

Ja siinä Seinäjoki onnistui. Rohkea ja ylpeydellä varustettu kuntaviestintä ja markkinointi sai näkyvyyttä valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Uusi konsepti teki vaikutuksen Uudessa-Seelannissa asti, josta pyydettiin Seinäjoen kaupunginjohtajaa paikalliseen aamutelevisiolähetykseen kertomaan Seinäjoesta. Avaruuden pääkaupunki on herättänyt suurta kiinnostusta myös valtakunnallisesti mediassa sekä kahminut tunnustuksia. Taloustutkimuksen Kuntien imago 2018 -tutkimuksessa useassa kategoriassa sekä Kuntaliiton Kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa Seinäjoki vei ensimmäiset sijat.

Avaruudella positiivista mainetta

Kunnat kilpailevat jatkuvasti osaavasta työvoimasta ja uusista kuntalaisista. Yksi Seinäjoen strategisista tavoitteista on päästä kasvukaupunkien top 3 -joukkoon, eli tehdä kaupungista houkutteleva uusille asukkaille, yrityksille ja työntekijöille. Uusien seinäjokelaisten houkuttelemisessa viestinnästä ja markkinoinnista on tullut kulmakivi.

Vuoden 2018 lopussa Seinäjoki etsi 10 päivän työsuhteeseen taivastelijaa, jonka tarkoitus oli raportoida kaupungista sosiaalisessa mediassa ja lisätä kaupungin vetovoimaa työpaikkana. Uusia seinäjokelaisia lähdettiin tavoittelemaan myös Atlantin toiselta puolen, kun Seinäjoelta lähetettiin avaruudesta kiinnostuneelle Elon Muskille twiitti: ”We have space for your dreams.”

Perisuomalaisella vaatimattomuudella Avaruuden kaupunki olisi jäänyt lähtökuoppiin. Seinäjoesta tehtiin rohkeasti brändi, johon on mielekästä kuulua. ”Seinäjoen alueen aktiivisuus ja vahva kasvu on selvästi huomattu valtakunnallisesti ja toivon, että se näkyy vahvana uskona kaupunkiin - varsinkin työnhakijoiden silmissä”, toteaa Männikkö.

Maailmankaikkeuden parhaat työntekijät mukana

Yksi kunnan tukipilareista on sen työntekijät, ja sitä Seinäjoella ei ole unohdettu. Avaruuden pääkaupunki -konseptissa henkilökunta on otettu vahvasti mukaan: heitä on opastettu tarkoin ja kaikista kampanjoista on tiedotettu tiiviisti. Sisäiseen levitykseen on tehty video uudesta konseptista ja henkilökunnalle on teetetty t-paidat, joissa lukee ”maailmankaikkeuden parhaita tekijöitä”. Avaruuden pääkaupungin lanseeraamisen yhteydessä ei ollut myöskään ihme, jos kunnan henkilökunnalle soittaessa puhelimessa kuului vastaus ”Seinäjoella, Avaruuden pääkaupungissa”.

”Näin halusimme lisätä yhteisöllisyyttä. Henkilöstö on myös löytänyt hyvin avaruusteeman omien yksiköidensä markkinointiin ja uskon, että ihmiset ymmärtävät markkinoinnin ja viestinnän merkitystä paremmin”, kertoo Männikkö.

Markkinointiuudistuksella on luotu yhteisöllisyyttä myös kuntalaisten keskuuteen. Hyvänä esimerkkinä tästä on tämän kesän hyvinpitely-kampanja, jossa Seinäjoki kannusti kaupunkilaisia kertomaan kohtaamistaan hyvinpitelyistä sosiaalisessa mediassa. Jäyhä pohjalainen maine sai kyytiä, kun kampanjan aikana Instagramiin tuli yli 1500 ilmoitusta hyvinpitelyistä.

”Hyvinpitelyn tavoitteena oli kertoa rohkeasta, rennosta ja hyväntuulisesta ilmapiiristä, mitä meillä täällä Seinäjoella on”, Männikkö kertoo kampanjasta, joka on osoitus siitä, miten tärkeää on viestiä hyvästä työstä ja ilmapiiristä ulospäin.

 

Seinäjoen viestinnän kehittämisprosessi löytyy kokonaisuudessaan myös Tekojen torilta. Tekojen tori on sivusto, jonne kerätään isoja ja pieniä kehittämistekoja kunta-alalta, jotta hyvä kuntatyö tulisi näkyväksi. Tällä hetkellä Tekojen torilla on jo yli 400 kehittämistekoa ympäri Suomea monelta eri toimialalta. Tutustu Tekojen toriin tästä.