Jaa:



Jätä yhteystietosi, niin kuulet lisää.
 

Sähköpostiosoitteesi:
 
LÄHETÄ EI KIITOS

 

4.10.2019

Viestintä- ja markkinointipalvelut, , Nurmijärvi

#ilmiöntekijät-kampanjassa tuodaan esille kunnassa tehtävää työtä

Käytössä

Tarve ja tavoitteet

Alunperin lähtökohtana oli rekrytointiviestinnän kehittäminen.

Rekrytoimme vuosittain satoja ihmisiä, joten tarve työnantajaviestinnälle on suuri. Kuinka kuntamme voisi viestiä siitä, millainen työpaikka Nurmijärvi oikeasti on? Kuinka tekisimme kunnastamme helpommin lähestyttävän? Miten kuvailisimme työntekijöidemme päivittäistä uurastusta kuntalaistemme eteen?

Pysähdyimme pureskelemaan haasteitamme. Koimme, että työnantajamielikuvamme ei ole tarpeeksi vahva. Päättelimme, etteivät potentiaaliset työntekijät välttämättä hahmota kunnallisen työn palkitsevuutta. Halusimme myös kytkeä työnantajaviestinnän osaksi kuntastrategiaamme, jonka tavoitteena on, että Nurmijärvi on positiivinen ilmiö. Tähän liittyen tavoitteenamme on olla hyvän fiiliksen hyvin johdettu työpaikka.

Jo Aristoteles hahmotti, että onnistunut retoriikka sisältää kolme ulottuvuutta. Olimme yrittäneet monesti vedota järkeen. Olimme kertoneet pitkistä lomista, työpaikan varmuudesta ja kuntamme hyvästä sijainnista. Olisiko aika painottaa tunnetta ja uskottavuutta?

Tämän pohjalta jalostui #ilmiöntekijät-viestintäkampanja. Kuka viestisikään uskottavammin työstä kunnassa kuin omat työntekijämme? Päästimme positiivisen ilmiön mahdollistajat ääneen! Mukaan pyydettiin vapaaehtoisia koko kuntaorganisaatiostamme. Ilmiöntekijät kuvailevat omia työtehtäviään, millaista työnteko Nurmijärvellä on, mikä sytyttää heihin kipinän ja millaisista asioista he itse nauttivat. Henkilötarinoiden kautta välitämme aitoja tunteita.

Tavoitteena oli lisätä Nurmijärven vetovoimaa työnantajan nykyisille ja potentiaalisille työntekijöille.

Ratkaisu

Kampanja suunniteltiin etenkin sosiaalisen median, etenkin Instagram, ympäristöön. Koimme visuaalisuuden tärkeäksi osaksi kokonaisuutta. Ammattikuvaaja nappasi ilmiöntekijöistämme kuvat, jotka viestivät työntekijöidemme persoonaa. Emme halunneet, että työntekijämme miettisivät liioin liikaa sanojaan, minkä vuoksi ulkopuolinen toimittaja haastatteli työntekijämme. Aitous kantaa pitkälle.

Kehittämistyöstä vastasi kunnan viestintäyksikkö, ja kampanjan konsepti luotiin omana työnä. Kun ostimme ainoastaan työn, kuvat ja tekstit, säästimme myös rahaa.

Kampanja ei ole edellyttänyt suurempia mediaostoja, sillä tarinat ja postaukset ovat levinneet tarinan voimalla.

Tulokset

#ilmiöntekijät-viestintäkampanja lanseerattiin alkuvuodesta.Alun perin julkaisimme työntekijätarinan kokonaisuudessaan ainoastaan Instagramissa. Saimme kuitenkin kuntalaispalautetta, jossa toivottiin tarinoita kokonaisuudessaan myös Facebookin puolelle. Sitten saimme lisää pyyntöjä, että julkaisimme kampanjan tarinoita printissä ja muissa viestintäkanavissamme.

Aluksi kampanjassa kunta esitteli siis viikoittain yhden työntekijänsä somekanavissaan. Tähän mennessä työntekijöiden tarinat ovat tavoittanut sosiaalisessa mediassa noin 225 000 silmäparia ja keränneet yli 18 000 tykkäystä, jakoa, kommenttia tai sydäntä. Julkaisemme #ilmiöntekijät-tarinoita ainakin vuoden loppuun.

Lisäksi Nurmijärven kunta on avannut taidenäyttelyn, jossa se esittelee taiteen kautta #ilmiöntekijä-tarnoita. Näyttely on syksyn aikana esillä kunnan kirjastoissa. Näyttely aukeaa Nurmijärven pääkirjastossa lokakuussa. Klaukkalan kirjasto on vuorossa marraskuun alussa ja Rajamäen kirjastossa ilmiöntekijöiden tarinoihin pääsee tutustumaan marraskuun lopussa. Emme ole ainakaan kuulleet, että yksikään kunta olisi aiemmin rekrytoinut taidenäyttelyllä.

Lisäksi ilmiöntekijöille avataan oma sivu kunnan uudistuville kotisivuille. Näin avoimia työpaikkoja katsova voi lukea tulevien työkavereidensa tarinoita ja tutustua jo etukäteen.

Olemme myös aloittaneet ilmiöntekijät-tarinoiden julkaisun kunnan tiedotuslehdessä. Lehden levikki on hieman yli 20000.

Kokemuksena voi todeta, että kampanja on parantanut kunnan työntekijöiden oman ja kollegoiden työn arvostusta. Se on synnyttänyt hyvää pöhinää kunnan sisälle ja luonut kulttuuria, jossa on helpompi puhua omasta työstä avoimesti.

Lisäksi ilmiöntekijät-kampanja on lisännyt kiinnostusta kuntaan työnantajana, mikä olikin alkuperäinen tavoitteemme. #Ilmiöntekijät-kampanja on tuonut kuntien rekrytointiin aivan uudenlaisen lähestymistavan ja kampanja on tarinallistanut työnantajaviestintää ennennäkemättömällä tavalla. Kampanja on myös esimerkki siitä, kuinka viestinnällä voidaan toteuttaa kuntastrategian tavoitteita käytännössä.

Hyvän ajatuksen lisäksi kampanja on myös toiminut ja lunastanut sille asetettuja tavoitteita. Rekrytointi on helpottunut, työntekijöiden fiilis on parantunut ja kampanja on mahdollistanut avoimemman vuorovaikutuksen kuntalaisten kanssa. Ja pala palalta vanha ja aikansa elänyt kuva kunnasta työpaikkana muuttuu modernimmaksi.

Muistatko jännityksen tunteen vatsanpohjassa ennen ensimmäistä työpäivää? Millaisia uudet työkaverit ovat, miten he suhtautuvat minuun ja onko töissä kivaa? Kampanjan myötä ainakin meidän työyhteisöömme on asteen helpompi liittyä.

Yhteyshenkilöt

Teemu Siltanen
Teemu.siltanen@nurmijarvi.fi
Viestintäpäällikkö
Nurmijärven kunta

Tykätty 2 kertaa