10.10.2019
Suomussalmen Matkailutoimisto, Suomussalmi

Lisätty Todellisuus (AR) mukana kuntamarkkinoinnissa

Käytössä

Tarve ja tavoitteet
Idea syntyi Brysselissä joulutorilla. Miten saada kunnan upea luonto esille paremmin, niin että se koskettaa ihmisiä jopa ulkomailla. Huomasimme, että Imagoesite puuttuu, ei ollut työkalua millä houkutella matkailijoita tänne upealle seudulle. Halusimme liittää siihen myös uutta teknologiaa, kun siitä niin paljon puhutaan, että pitäisi hyödyntää. Halusimme saada näkyvyyttä, joka jättää jäljen ihmisen mieleen ja ottaa uutta teknologiaa käyttöön imagomarkkinoinnissa.
Ratkaisu
Otimme yhteyttä Arilyn yhtiöön, joka kehittää lisättyä todellisuutta. Lisätty todellisuus tarkoittaa sitä, että tosielämän kuviin ja videoihin yhdistyy esimerkiksi 3d-animaatioita tai grafiikkaa ja tekstiä. Yhteistyöllä tehtiin Suomussalmen kunnan uusiin Imagoesitteisiin video luonnonsuojelualue Hossassta, joka näyttää Hossan upean luonnon neljä vuodenaikaa. Käytännössä se toimii niin, että henkilö lataa omaan puhelimeen Arilyn sovellyksen ja osoittaa sitä yhdelle sivulle esitteessä, jolloin alkaa pyörimään Hossa Time laps video upealla musiikilla höystettynä. Nyt meillä on siis esite, jonka kautta pääsee myös kokemaan ja tuntemaan maisemaa Hossasta. Mukana kehittämisessä olivat Suomussalmen matkailutoimiston työntekijät, mainostoimisto sekä teknisenä toteuttajana Arilyn.
Tulokset
Lisätty todellisuus imagoesitteessä on ollut täysin uudenlainen tapa imagomarkkinointiin. Se on antanut upean syvyyden, jossa asiakas pääsee kokemaan Hossan henkeä videon ja musiikin kautta. Saamme myös hyvää seurantaa siitä kuinka moni lataa sovelluksen ja katsoo videon. Uuden teknologian käytön myötä meistä kerrotaan eri foorumeissa, minne ei muuten olisi päästy esille. Meidät mainitaan esimerkillisenä kuntana lisätyn todellisuuden sovelluksen käytöstä.
Liitteet
260x180 esite_final.pdf

Yhteyshenkilöt

Aija Laukkanen
aija.laukkanen@suomussalmi.fi
Matkailupäällikkö
Suomussalmen kunta