Hyvän elämän toimintamalli ja perheystävälliset kuntatyöpaikat

 

Työ- ja perhetilanteet vaihtelevat, mutta onnistuminen niiden yhteensovittamisessa hyödyttää merkittävästi kaikkia. Tuloksellisuus, luottamus, työhyvinvointi, työpaikan maine ja perheiden hyvinvointi paranevat. Kuntakentän muutosten keskellä se on myönteinen asia - siis paitsi rekrytointivaltti myös tuottavuustekijä.

Kunta-alalle on luotu oma Hyvän elämän toimintamalli

Hyvän elämän toimintamalli soveltuu kaiken kokoisille kuntaorganisaatioille ja niiden yksiköille, jotka haluavat edistää pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti työn ja muun elämän yhteensovittamista.

Toimintamallin käyttö on maksutonta.  Se on vaivaton ja helppo ottaa käyttöön. Malli ei edellytä jonkin tietyn toimintatavan käyttöä, vaan prosessia, jonka avulla organisaatiossa suunnitelmallisesti edistetään työn ja muun elämän yhteensovittamista organisaatioon parhaiten sopivilla tavoilla.

Miten saamme Hyvän elämän tunnuksen työpaikallemme?

Tunnusta voi hakea, kun tietyt kriteerit täyttyvät. Toimintamallissa on kaksi tasoa, joista tason kaksi kriteerit ovat vaativampia.

Sähköisen hakemuksen tiedot vahvistetaan ilmoittamalla työnantajan ja henkilöstön edustajan yhteystiedot hakemuksessa. Nämä henkilöt voivat olla esimerkiksi kaupunginjohtaja ja työsuojeluvaltuutettu.

Hakemuksen käsittelee ja hyväksyy raati, jossa on edustettuina KT Kuntatyönantajat ja kunta-alan pääsopijajärjestöt. Ilmoitus hakemuksen hyväksymisestä ja kunniakirja toimitetaan hakijalle.

Kunniakirjan hakulomake tasolla 1

Kunniakirjan hakulomake tasolla 2

Katso kriteerit ja tarkemmat ohjeet
 

Lisätietoa

Johtava työelämän kehittämisen asiantuntija Niilo Hakonen, KT Kuntatyönantajat, niilo.hakonen(at)kt.fi

Työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen, Superliitto, eija.kemppainen(at)superliitto.fi