Jaa:



Jätä yhteystietosi, niin kuulet lisää.
 

Sähköpostiosoitteesi:
 
LÄHETÄ EI KIITOS

 

20.11.2017

Kiitos ja kehu

Kirjoittanut Taija Hämäläinen

 

Mistä syntyy hyvä fiilis? Ja tarvitaanko sitä? Vai ollaanko me vaan täällä töissä, ja eihän töissä tarvitse olla kivaa? Niin, ei varmaan tarvitse olla kivaa, ja monien työ on substanssiltaan niin rankkaa, että se kiva voi välillä olla aika absurdi ajatus rankkojen aiheiden parissa työskentelevillä. Mutta kuitenkin, jos työyhteisö toimii, toisia tuetaan ja työssä viihdytään ja välillä voidaan jopa nauraakin yhdessä, hoituu monesti hommat helpommin.

Viihtyvyyttä lisäävät teot voivat olla arjen pieniä tekoja. Huomioi ja auta muita, avaa ovi, hymyile hieman. Oletteko joskus kokeilleet spontaanin positiivisen palautteen antamista ventovieraille? Se on jännä laji, sillä seuraukset voivat olla arvaamattomat. Joskus vastaanottaja voi suhtautua siihen epäilevästi ja palautteen antajan tarkoitusperiä epäillen (johtuneeko tämä siitä, että spontaanin positiivisen palautteen antaminen ei ole meille kovin tavallista?), mutta useimmiten palaute on omien empiiristen kokeilujeni perusteella häkellyttävän vilpittömän kiitollista. Näissä tilanteissa huomaa, että pienillä sanoilla ja teoilla voi olla suurikin merkitys. Pienikin kehu kantaa pitkälle.

Yksittäiset teot merkitsevät

Työyhteisöissä tämä toimii myöskin. Paljon puhutaan organisaatiokulttuurista, rakenteista ja perinteistä. Kulttuuri on hankala sana, ja sen taakse on myös helppo mennä piiloon. Vastuu siirretään niin helposti muille - kun johto ei pidä tätä tärkeänä, kun esimies ei ymmärrä ja kollegat eivät vaan tajua. Ja totta kai on tärkeää, että johto pitää tärkeänä (ja johtaa tätäkin), esimies ymmärtää ja kollegat tajuavat. Mutta myös ne yksittäisten ihmisten yksittäiset teot ovat tärkeitä. Ja tähän me kaikki pystymme vaikuttamaan, sillä kulttuurin muutos voi lähteä liikkeelle myös pienistä teoista - hyvässä ja pahassa.

Palautteen määrästä tuntuu työelämässä olevan jatkuva vaje. Palaute ei maksa mitään ja sen antamiseen ei kulu paljon aikaa. Toki tarvitsemme rakentavaa kritiikkiä, kun siihen on aihe, mutta erityisesti toivoisin positiivisen palautteen antamisen lisääntymistä. Palautteen antamista voi, ja kannattaa, harjoitella. Olen myös kuullut, että jossain tätä ihan systemaattisesti johdetaankin. Aidolla, positiivisella palautteella voi helposti lisätä viihtyvyyttä, luottamusta ja hyvää fiilistä.

Ja uskon, että kun fiilis on kohdallaan, myös yhdessä kehittäminen on helpompaa.

Taija Hämäläinen
Työmarkkina-asiamies
KT Kuntatyönantajat

 

Kommentoi

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
Todista, että olet ihminen etkä robotti kirjoittamalla kuvan merkit laatikkoon ja paina Enter.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.