Jaa:
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä

Jätä yhteystietosi, niin kuulet lisää.
 

Sähköpostiosoitteesi:
 
LÄHETÄ EI KIITOS

 

14.09.2020

Jyväskylän kaupungin työsuojelu päivittää työkalupakkinsa

 
Kun työsuojelusta soitetaan työpaikalle, esimies saattaa kysyä ensimmäiseksi, mistä nyt on valitettu. Jyväskylän kaupungin työsuojeluvaltuutetut toivovat, että tällaisesta asenteesta päästäisiin eroon. Työsuojeluvaltuutettu ei ota yhteyttä rangaistakseen jostakin, vaan hän saattaa vain kysellä kuulumisia. Parhaimmillaan esimies, työntekijät ja työsuojeluvaltuutettu tekevät yhteistyötä parantaakseen jokaisen työyhteisön jäsenen työhyvinvointia. 

Jyväskylän työsuojelu osallistuu tänä syksynä Kuntekon sisäisten kehittäjien valmennukseen. Valmennuksessa sparraajana on Terttu Malo Taite Oy:sta. Tavoitteena on työsuojelutyön päivittäminen 2020-luvun moderniksi työsuojeluorganisaatioksi, jolla on käytössään monipuolinen työkalupakki. Pakki sisältää osallistavia kehittämismenetelmiä, joilla voi vastata työsuojelun tarpeisiin ja haasteisiin. 

– Kun teimme suunnitelmaa näille päiville, tuli heti tunne, että tällä porukalla on valmius viedä asioita eteenpäin. Minun tehtäväni on auttaa osallistujia suuntamaan kehittämistyötään, Malo kertoi. 

Kukaan ei pärjää yksin työelämässä

Jyväskylän kaupungin työsuojeluvaltuutetuista lähes kaikki tekevät työsuojelutyötä kokopäiväisesti. Heillä on yhteinen työtila pääluottamusmiesten kanssa, joten tiedon vaihto on sujuvaa.

– Kukaan ei pärjää yksin tämän päivän työelämässä. Työsuojeluakin tehdään yhdessä. Meillä on tässä oiva verkosto, josta voi aina hakea tukea. Kun jaamme asioita, voimme oppia ja kehittyä. Työsuojelussakin tehdään virheitä, mutta ne ovat opiksi meille kaikille, henkilöstöpäällikkö, kaupungin työsuojelupäällikkö Sari Uotila pohti.

Työsuojeluvaltuutettua pyydetään apuun erilaisissa häiriötilanteissa. Esimerkiksi työntekijä kokee esimiehen, työkaverin ja jonkun ulkopuolisen kohdelleen häntä väärin, työpaikalla on koettu uhka- tai väkivaltatilanteita tai jotkin asiat kuormittavat työssä liiaksi. 

Jyväskyläläiset työsuojeluvaltuutetut ovat huomanneet, että äänekkäimpien työyhteisöjen ongelmat saattavat olla yllättävän helposti ratkaistavissa. Suurimmat pulmat voivat olla työyhteisössä, josta ei tule yhteydenottoja. Siksi työsuojeluvaltuutetut haluavat kuulla myös hiljaisten työyhteisöjen kuulumiset. 

Toisinaan työsuojelulta odotetaan taikatemppuja. Kun työsuojeluvaltuutettu tulee paikalle, hänen uskotaan ratkaisevan työyhteisön kaikki pulmat. Se ei kuitenkaan mene näin. Työsuojeluvaltuutettu auttaa työyhteisöä itse korjaamaan ongelmansa.

Työsuojeluvaltuutetut sanovat, että heidän tärkein tehtävänsä on kohtaaminen. Se kuuluu myös jokaisen työntekijän työhön. Ja mitä esimiehiltä odotetaan? Juuri sitä kohtaamista. Se ei ole välttämättä helppo työtehtävä. 

Konkreettisia työkaluja häiriöiden poistoon

Valmennukseen osallistunut työsuojeluvaltuutettu Jari Poikolainen oli tyytyväinen ensimmäiseen valmennuspäivään, joka pidettiin 10. syyskuuta. Hänen mielestään päivän rakenne oli toimiva ja osallistujia hyvin osallistava. 

– Saimme pohtia kaupunkimme työsuojelua avoimessa, turvallisessa ilmapiirissä. Minulla vahvistui entisestään näkemys puhumisen tärkeydestä työroolista riippumatta. Odotan, että seuraavissa valmennuspäivissä pureudumme kehittämistyön ytimeen,
jotta saisimme uusia, konkreettisia työkaluja turvallisen työarjen häiriöiden poistoon tai ainakin niiden riittävään vähentämiseen. 

Myös henkilöstön kehittämispäällikkö Merja Adenius-Jokivuori oli tyytyväinen ensimmäiseen valmennuspäivään.

– Tänään oli hyviä tehtäväksi antoja ja avauksia. Ne eivät olleet liian rajattuja. Toivon, että kolmen päivän aikana otettaisiin askeleita eteenpäin. Nyt jos koskaan on mahdollista katsoa, millaista työsuojelu on jatkossa.

Teksti ja kuva: Minna Lyhty