Jaa:



Jätä yhteystietosi, niin kuulet lisää.
 

Sähköpostiosoitteesi:
 
LÄHETÄ EI KIITOS

 

11.01.2016

Edistetään yhdessä hyviä kehityskeskustelukäytäntöjä

Kirjoittanut Heini Wink

 

Taas on se hetki vuodesta, jolloin työpaikoilla käynnistyvät vuosittaiset kehityskeskustelut. Toiset odottavat keskusteluja innolla, toiset eivät lainkaan.Viime aikoina on myös käyty keskustelua siitä, ovatko kehityskeskustelut tänä päivänä lainkaan tarpeellisia. Silti suurin osa organisaatioista pitää yhä edelleen kehityskeskusteluja oleellisena osana johtamistoimintaa. Niitä käytetään myös usein osaamisen johtamisen tukena. Kehityskeskustelut ovatkin sekä johtamisen että kehittämisen väline.  

Työyhteisökehittäjänä ja kehityskeskustelujen tutkijana haluaisin uskoa, että suomalaisissa organisaatioissa käydään laadukkaita kehityskeskusteluja. Toivoisin myös, että työpaikoilla ymmärretään kehityskeskustelujen merkitys organisaation ja työyhteisöjen toiminnan kehittämisessä. Parhaiten kehittäminen tapahtuu yhdessä, yhteistoiminnallisesti. Näin kehittämisen lopputulokseen on kaikkien helpompi sitoutua.  

Kuinka kehityskeskusteluja sitten voisi uudistaa?

Julkisten ja hyvinvointialojen liitossa tutkittiin jokin aika sitten työntekijöiden kehityskeskustelukokemuksia. Kysely paljasti, että puolet vastaajista koki kehityskeskustelut hyvinä, puolet huonoina. Tutkimuksessa löytyi yhdeksän keskeistä asiaa, joiden avulla kehityskeskustelut voidaan saada paremmin toimiviksi. Nämä kiteytettiin kehittämisehdotuksiksi työpaikkojen käyttöön.

Jotta keskustelut edistäisivät mahdollisimman hyvin sekä työnantajan että työntekijän yhteistä ymmärrystä tehtävästä työstä ja siihen vaikuttavista seikoista muutostarpeineen, kannattaa:

  • varmistaa kehityskeskustelujen säännöllisyys
  • perehdyttää henkilöstö kehityskeskustelujen käymiseen – miksi niitä käydään ja mitä niillä tavoitellaan
  • lisätä kehityskeskusteluvalmennusta – myös työntekijöille
  • kehittää työpaikkojen palautekulttuuria
  • toteuttaa kehityskeskusteluissa sovitut asiat ja varmistaa seuranta
  • kytkeä kehityskeskustelut paremmin työntekijöiden ammatilliseen kehittymiseen
  • tarkistaa oma motivaatio käydä kehityskeskusteluja ja ymmärtää kehityskeskustelu keinona kehittää omaa osaamista ja työtä
  • nähdä kehityskeskustelun vaikutusmahdollisuudet ja kytkentä työntekijän työuraan
  • kehittää kehityskeskustelukäytäntöjä ja lomakkeita työntekijöitä palvelevaan suuntaan.

Luulisi näillä kehittämistoimenpiteillä syntyvän onnistuneita kehityskeskusteluja.   

Heini Wink
Työyhteisökehittäjä, FT
JHL Kehittämispalvelut

 

Kommentoi

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
Todista, että olet ihminen etkä robotti kirjoittamalla kuvan merkit laatikkoon ja paina Enter.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.